A Timi, Dávid, Bence és Viktor által tartott 9.osztályos kémia órára a letisztult szerkezet és a fegyelem volt a jellemző. A tanároknak sikerült egy olyan légkört kialakítani, ami nem keltett szorongást, de kellő figyelmet követelt meg a diákoktól. Talán ez volt az a tanóra, ahol még a légy sem zümmögött a 45 perc alatt, csak ha engedélyt kapott rá. J
A téma (atomok, atommodellek és vegyjelek) önmagában nem keltette fel a figyelmemet, de miután a tanárok YouTube-on mutattak nekünk kísérleteket, elkezdtem jobban érdeklődni. Kíváncsi voltam, hogy mi fog ebből kisülni. A tanárok helyett maguk a képanyagok voltak a motiváló eszközök.
Az óra elején volt egy rövid, önálló tudásfelmérés a sporcle.com nevezetű online kvízfelületen keresztül. Ez nem volt számomra élvezhető, mivel zavart, hogy nem tudom a helyes válaszokat. Az idői nyomás csak rontott a helyzeten, de alapvetően én magam nem vagyok egy játékos típus, bizonyára más diákok nem tapasztaltak ehhez hasonló szorongást.
Utána csoportokba kellett verődni az alapján, hogy a kiosztott cetliken szereplő szakkifejezés kinél volt azonos. Az azonos kifejezéssel rendelkezők csapatokba tömörültek és feladatokat kellett megoldaniuk. A módszer sikeresnek bizonyult, mivel mindenki csendben végezte a társával a feladatot. Az adott munkamódszert a tanárok az új információk feldolgozása végett alkalmazták.
Az adott kémiai vegyjelek rendszámát, atomtömegét, ionizációs energiáját stb. egy Google táblázatba kellett bevezetnünk. Önmagában sem a feladat, sem az eszköz nem volt annyira érdekfeszítő, DE a feladat eredményeképpen kitöltött táblázat új értelmet nyert a tanári magyarázattal, amit dícséretre méltónak tartok. Az eleinte mechanikusnak tűnő, túl sok logikát nem igénylő feladat a csoportmunka végeztével az egész tanóra összegzését foglalta magában és olyan esszenciális tudnivalókra világított rá, amelyek által a tanuló megtapasztalhatta az aha-élményt. A tanárok bebizonyították, hogy egy egyszerű, online szerkeszthető Google táblázatnak is lehet ,,varázsa”, csak tudni kell új fényben megvilágítani.
Továbbá nagyon jó ötletnek tartom, hogy a megfelelő labor vagy kellékek hiányában is igyekeztek a tanárok bemutatni a kémiai reakciókat, hiszen ezek a YouTube videók legtöbbször felcsigázzák a tanulók érdeklődését. A cél az érdeklődés felkeltése volt, és ez sikerült is. Az órát ugyancsak egy YoutTube-os dallal zártuk, amelyek a kémiai elemekről szóltak. Ez frappáns és jópofa módja volt a téma lezárásának.
(forrás: https://www.youtube.com/watch?v=VgVQKCcfwnU )
A tanárok főként szóban értékelték a munkánkat, de erre a célra nem volt külön eszközük vagy applikációjuk. Óra végén azonban megjutalmazták a tanulókat csokoládéval, hisz aznap járt a Mikulás.
A tanóra az IKT eszközök, pl. laptopok aktív használatára volt felépítve. Ez mind a tanárok, mind a tanulók számára előnyt jelentett, hiszen így egyszerre tudták felmérni a tudásunkat, bemutatni a kísérleteket, megismertetni az új témakört és begyakoroltatni az új ismereteket. Egy laptop vagy számítógép mindig sokat dob a tanórán. Pl. a saját szakterületemen azért lenne hasznos a laptopok bevonása a tanításba, mert különböző online feladatokat és ismeretellenörző teszteket tudnék elvégeztetni a diákokkal. Továbbá rendelkezésükre állnának online szótárak, ragozási adatbázisok, videótárak és különböző oktatási anyagok, amelyeket egy kattintással el tudnának érni. A laptophasználattal nem csak a tanulás válik egyszerűbbé és élvezetesebbé, hanem a tanárnak sem kellene óriási mennyiségű papírt feláldoznia a nyomtatásra.